Det snurrar!

 
Jag tror alltid att det är gott om tid och att man ska hinna en massa saker, och så kommer jag på att det inte alls gick så snabbt som jag trodde! Ruth döps sex dagar och jag har inte bakat en endaste kaka. Har hittat några goda och fina recept, nu måste jag bara välja vilka jag ska göra......och tiden går.....

Receptet ger

12
st muffins

Ingredienser & Gör så här

Ingrediens

  • 5 dl vetemjöl
  • 1 msk bakpulver
  • 1 krm salt
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 st stora ägg
  • 1 dl farinsocker
  • 4 msk valfri sylt
  • 1,75 dl mjölk
  • 2 msk rapsolja
  • Valfri topping och dekoration

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 200 grader.

    Blanda mjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker i en bunke.

  2. Vispa ihop farinsocker, ägg och sylt.

    Vispa i olja och mjölk.

  3. Häll i mjölblandningen och rör ihop smeten.

    Häll smeten i muffinsformar.

    Grädda i 200 grader i 20-25 minuter.

  4. Låt fantasin flöda och dekorera dina syltmuffins eller avnjut dem naturella.

 
 

Ingredienser & Gör så här

Ingrediens

  • 1 st tredelad tårtbotten
  • 1 påse Dr. Oetker Tårtmousse Jordgubb
  • 2,5 dl mjölk
  • 5 dl vispad grädde
  • 5 dl färska jordgubbar
  • 2 tsk Dr. Oetker vaniljsocker
  • 0,5 dl florsocker
  • rosa marsipan
  • Dr. Oetker vit dekorationsglasyr eller kristyr
  • Dr. Oetker Princess Lillifee dekorationsfigurer

Gör så här

  1. Kavla ut marsipanen tunt mellan plastfolie eller köp ett färdigkavlat marsipanlock.

  2. Vispa ihop tårtfyllning med mjölk och bred på första tårtbotten.

  3. Mosa jordgubbarna tillsammans med vaniljsocker, florsocker och lite av den vispade grädden. Bred detta på nästa tårtbotten.

  4. Täck med sista botten och täck tårtan med grädde lite kupolformat. Klä tårtan med rosa marsipan.

  5. Skriv text med glasyr och garnera med Lillifeedekoration, blomma och sidenband.

           

    Receptet ger

    1 st
    långpanna
    ca 45 bitar

    Ingredienser & Gör så här

    Rubrik

    • Botten

    Ingrediens

    • 175 g matfett
    • 4 st ägg
    • 6 dl socker
    • 8 msk kakao
    • 2 krm salt
    • 2 tsk vaniljsocker
    • 3 dl vetemjöl

    Rubrik

    • Glasyr

    Ingrediens

    • 200 g kokosflingor
    • 2 dl ljus sirap
    • 2 dl socker
    • 1 1/2 dl vispgrädde
    • 75 g matfett
    • 2 msk vetemjöl

    Gör så här

    1. Smält matfettet, vispa ägg och socker vitt och pösigt.

    2. Blanda kakao, salt, vaniljsocker och mjöl och sikta ner i smeten.

    3. Blanda ner matfettet och rör ihop.

    4. Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper, grädda 20 min i 200 grader (jag gräddade 15 min men jag hade ingen långpanna utan tog en djup plåt, den var dock större än en långpanna).

    5. Värm under tiden ingredienserna till glasyren i en gryta under omrörning, bred försiktigt ut glasyren på kakan.

    6. Grädda klart i ca 10 min tills kakan fått fin färg, låt svalna och skär i rutor.

       

       

      Receptet ger

      ca 70
      kakor

      Ingredienser & Gör så här

      Ingrediens

      • 200 g smör eller margarin
      • kaffekopp socker
      • 2 kaffekoppar vetemjöl
      • 1 msk sirap
      • 2 tsk vaniljsocker
      • 1 tsk bakpulver
      • 1 tsk bikarbonat

      Gör så här

      1. Blanda alla ingredienser på bakbordet. Knåda ihop till en deg.

      2. Rullas till längder, ställ kallt att stelna (ca 1 timme i kylskåp).

      3. Skär tunna kakor och placera på bakplåtspapperklädda plåtar.

      4. Grädda mitt i ugnen, ca 15-20 minuter i 125 grader.

        De ska inte få så mycket färg men bli spröda och luftiga.