Det där med musik

Jag beundrar människor som lyckas förmedla känslor och kloka tankar genom att skriva musik som andra lyssnar på och känna igen sig i! Det är fredag kväll och vi har precis ätit god middag. Pratar och lyssnar på musik från då och nu. Musiken från då är ganska mycket bättre än den från nu, är vi ganska överens om. 
Musik är något som jag hoppas att mina söner på sju och tio år snart skulle upptäcka. Sjuåringen kan för visso "What does the fox say" utantill, men lika fort som den blev populär så kommer den att försvinna! 
 
Tacka kan vet jag musik som har något att säga. 
 
En av mina absoluta favoriter är "Hanna från Arlöv" med Nationalteatern. Agnes gjorde en version i "Så mycket bättre" förra året som är otroligt bra! Den går rakt in i hjärtat på mig och får mig att tänka på de personer jag lärt mig något av i livet, det finns några. Allt för ofta har min väg korsats av människor som tagit en massa energi och inte gett något tillbaka, och då kan jag undra varför det är så? Fyrtiotvå år gammal har jag insett att man inte måste säga ja till allt som folk ber en om. Fantastiskt! Och de som stannar kvar ändå är de som betyder något.
 
En annan favorit är "Solkräm " med Rikard Wolf. " Var
inte vårdslös med andra människors känslor. Tolerera inte de som är vårdslös med dina. Dansa! Läs inga skönhetstidningar, de kommer bara att känna dig ful. Slösa inte tid på avundsjuka. Använd tandtråd. Var noga med vems råd du följer. Var snäll mot dina syskon- de är den bästa länken till det förflutna och troligen de du kan lita på mest i framtiden. Lär dig att vänner kommer och går men kom ihåg att hålla fast vid de bästa!" 
 
Är det inte bra!? Så tänkvärt, sant och helt otroligt klokt! 
 
Nu nu är ju inte jag den som alltid lyssnar på djupa låtar med kloka budskap, utan kan njuta lika mycket av en låt med Björn Rosentröm eller "Rulla fram" med Fronda. Hampus har otroligt bra musiksmak och ingen kan vara gladare än jag att många av hans favoritlåtar sjungs av Creedence! 
 
Vilka favoritlåtar har du och varför blev de dina favoriter?? :)