Lite av en vecka

Den här veckan har gått i flygande fart och här sitter jag igen, en lördagkväll. Ruth har somnat, och förmodligen C också för han har inte kommit ut från sovrummet ännu. 
 
Det har varit snuva och trötthet, dåligt samvete för att Ruth har så långa dagar på förskolan, hormonstinna tonåringar, stressiga morgnar och trötta kvällar. Makaroner och korv till middag, muffins till frukost och utvecklingssamtal. Han har blivit bättre på att förstå vad han läser, han kan simma och är fantastiskt duktig på engelska! Men han har ju inte nått målen i matte, so, no. eller svenska. Kommer förmodligen inte att göra det heller under det här läsåret. Grattis! Självklart sa inte läraren det men det är en känsla jag har.
 
Så kom lördagen med kyla och vintervitt dis över hela byn. Vi åkte till biblioteket där de sålde utgallrade böcker för 20kr per fullproppad påse! Det blev två med både barn- och vuxenböcker. Helt fantastiskt initiativ! Ingen av killarna ville stanna för att pyssla och Ruth var så där lagom trött. Det blev ändå ett besök på secondhandaffären där jag fyndade ett kakfat i plåt, en ljusstake i trä ( som gjord för att spraymåla! ), två korgar som nog kan få sig en omgång med sprayburken och en påse med julmagneter som Ruth gladeligen lekt med under kvällen.
 
Efter ett besök hos min syster kändes sinnet en aning lättare och jag behövde hennes varma kram. 
 
Årets lucia kröntes i kyrkan och jag fick den rätta julstämningen när de tio kandidaterna sjöng väldigt vackert med sina tända ljus och glitter runt midjan. Alla var jätte fina.
Middagen bestod av fisk, mos gjort på jordärtkockor och ekologisk broccoli. Himmelskt gott! 
 
Här några bilder från veckan och helgen.
 
Var rädda om varandra!
 
 
 
 
Frans hade fått i läxa att kolla hur mycket vatten olika kärl rymde genom att mäta i dl och liter. Hur kul som helst tyckte vi alla och så borde alla läxor vara- konkreta och tydliga. Då lär man sig som bäst.
 
 
Ruth tittar igenom böckerna vi fyndat på bibblan!
 
 
Tror de här kan bli riktigt bra med lite färg!
 
 
Har klippt ut lite stjärnor i papper som ska bli en girland.
 
 
Denna fina julduk fanns på Piraten.
 
 
Köpte en stomme till något som ska bli en julkrans att hänga på ytterdörren nu kunde jag inte utstå frestelsen längre- pepparkakor och ädelost. Jävlar så gott!