Energi

 
 
Den här helgen har höstvindarna blåst ordentligt och jag fylldes av en energi jag inte haft på länge! Jisses vad jag fick saker gjorda. 
 
 
Hittade en flaska med färdig äggvita i kylen som jag alldeles glömt bort, och innan den blev gammal var jag tvungen att prova göra egna maränger! Har aldrig gjort det förut men det gick hur bra som helst. Lite choklad i gjorde det ännu bättre.
 
3 Äggvitor
3 Dl Strösocker
50 G Choklad av god kvalitet
 
Vispa äggvitorna med sockret. För att smeten ska bli blank och fin bör du placera vispskålen över en gryta med hett vatten eller sjudande. Smeten ska vara riktigt tjock innan chokladen tillsättes.
 
Smält chokladen och låt svalna innan du ringlar i smeten. Rör inte för mycket utan låt chokladen bilda ett strimmigt mönster.
 
Klicka ut ca. 24 matskedsstora maränger på bakpappersklädd plåt.
Sätt in i mitten av ugnen i 125 grader ca. 60 min. Låt svalna på galler och förvara i burk med tätslutande lock.
Mums!
 
 
 
 
Hade god hjälp av Ruth som gärna provsmakade smeten också.
 
Förutom marängerna gjorde vi en banankaka, strök en massa örngott och handdukar, lyssnade klart på en bok, storstädade badrummet, gjorde vimplar i papper till ett fönster och kokade palt!!
 
Hoppas den här energin håller i sig hela hösten!
 
Ta hand om varandra.