Julveckan

Så. Måndag morgon, den sista innan julafton. Tankarna är många efter denna helg. 
Barnen har fått se sin mamma riktigt ledsen. De har frågat och jag har förklarat så gott jag kunnat, de har klappat och kramat och sagt så kloka saker. Att vara mamma är ett heltidsjobb som aldrig tar slut, man sliter sitt hår åt deras bråk med varandra, deras ovilja att gå till skolan vissa dagar, deras brist på initiativförmåga och hellre sitter vid datorn än leker. 
 
Man oroar sig sjuk för den mellersta som behöver all hjälp i världen för att klara av skolan. Man sitter i möten med rektor, assistent och mentor och får lyssna på allt som inte fungerar. Och man undrar vad man kan göra för att underlätta för de som ska vara nära honom varje dag. Fast det egentligen inte är mitt jobb tar jag på mig att fixa bildschema, appar och tipsa om hjälpmedel man kan använda för att dagarna ska vara tydliga. Jag gläds åt att han också klarar mycket och att han VILL gå till skolan. 
 
Den glädjen som barnen ger är värd all oro och frustration. De är fantastiska på att ta hand om varandra och deras skratt är det bästa ljud som finns. I går åkte vi i väg till Sigtuna för att besöka en julmarknad. På vägen dit tittade vi de gamla ekarna och svängde av för att titta på två slott/ herrgårdar. Solen sken och vi köpte godis och åt varmkorv. Vilken perfekt söndag.
 
Julen närmar sig och det här året är fokus på att vara tillsammans. Jag har varken tid eller ork till en massa bak och fix. Jag vill njuta av att vara ledig och bara ta dagarna som de kommer. Julaftonen firas i Stockholm med ett besök på Skansen där vi ska se när sälarna får julsill och titta på allt fint som kunde finnas på julen för länge sedan. Vi ska äta mat på restaurang, titta på Kalle och öppna paket i hotellsviten vi bokat en natt. Vi ska göra något helt annat än att sitta hemma själva och äta en massa mat vi egentligen inte ens vill ha. Det ska bli helt underbart.
 
Nu ska jag i väg till jobbet. Ha en fin dag!