Det där med musik

Det är fredagkväll och vi har lyssnat på musik C och jag. Han har visat mig några videos med Mötely Crue och Rush. Musik jag knappt visste fanns. Började tänka på att musik är rätt intressant egentligen. De flesta av oss har minnen till en särskild låt, eller en grupp som man beundrade, snygga idoler som man tapetserade tonårsrummets väggar med och drömde våta drömmar om.
 
Av någon anledning fastnade jag rätt tidigt för band och artister som inte alla andra i min omgivning gillade. När Culture Club kom med "Carma cameleon" föll jag pladask! Älskade Boy Geoges rastaflätor och hatt så mycket att jag själv bar hatt ett tag och förmodligen tjatade mig till en tröja med honom på. Den låten gjorde mig glad!
 
 
 När jag flyttade till storstan Skellefteå för att läsa på gymnasiet upptäckte jag syntmusiken. Depeche Mode med Dave Gahan. Oj oj oj....
 
 
 I samma veva fick jag nya vänner och med dem kom nya artister in i mitt liv. En av dem var The Cure. Så där lagom svarta och mystiska för att jag skulle gilla dem.
 
 
 Efter ännu en flytt, den här gången lite längre bort från hemma och tryggheten - Göteborg. 
Här träffade jag den som skulle bli pappa till mitt första barn och med honom kom ny musik. 
 
 
Metallica. James Hatfield. Mums. När jag hörde låten "One" var jag fast. For ever.
 
 
Mike Oldfield. " Five Miles out" Jisses vilken låt. Vilka minnen. 
 
 
En del av mitt Göteborg sammanfattat av en grupp. "Livet är en fest", "Kolla kolla", "Bängen trålar", "Barn av vår tid" För att inte tala om "Hanna från Arlöv!" 
 
 
Just nu lyssnar jag väldigt mycket på Stiftelsen och Takida. Jisses vilka texter! Vilka låtar.
 
 
C har fått mig att lyssna på Bo Kaspers Orkester och jag bara älskar deras låtar!! 
 
Hampus var den som fick mig att upptäcka Creedence Clearwater Revival och det är jag tacksam för. Jag tyckte aldrig det var jobbigt när han som tonåring spelade musik på högsta musik så fönstren skälvde, och nu verkar Frans vara den som tar över intresset för musik. Han har bra koll på vilka låtar som är bra och jag gillar när han spelar Avici i Hampus högtalare som blev kvar hemma. 
 
Jag undrar vilka musikminnen mina barn kommer att ta med sig. 
 
Vilka musikminnen har du?
 
Ha en fortsatt trevlig fredagkväll.