Vår jul

Så kom julen Igen.
Vi började med julavslutning i kyrkan, som alltid är stämningsfullt. Killarna var hos sin pappa fram till julafton när de kom till oss för att fira. Skulle aldrig vilja vara utan dem en julafton! Farmor kom med flyget från Uppsala och stannar tills i morgon. Den enda som fattas detta år är Hampus. För första gången var han inte hemma och det var konstigt. Jag vet att han hade det bra i alla fall och saknade oss också lite.
 
Tänk att den där magiska förväntan man hade inför julen när man var barn försvinner när man blir vuxen. Nu är det för barnen allt görs och själv njuter jag av julen på andra sätt. Att vara uppe länge på kvällen, sova längre på morgonen och bara ta dagen som den kommer uppskattas mycket. Har redan hunnit lyssna på en ljudbok och kan knappt vänta med att börja på en ny!
 
 
Fick hjälp av Axel med garneringen av pepparkakorna.
 
 
Visst blev de fina!
 
 
Hade bestämt mig för att ha ett vitt tema med guld och silver på julbordet och samlade ihop allt jag kunde hitta hemma. Att pynta och fixa är blanda det roligaste jag vet och jag tycker det blev ganska bra.
 
 
Ruth tycks ha ärvt mitt intresse och gjorde så fint med paljetter i granmodell på ljusfatet.
 
Till julmiddagen hade vi förutom den traditionella sillen, prinskorven och laxen en kycklingfilé inbakade i smördeg och en supergod tårta gjord på lax, räkor, bröd och créme fraiche och ost. Skinkan skippade vi helt eftersom ingen av oss är speciellt förtjust i den. Gästerna hade med sig gravad röding i världsklass, godaste jullimpan och sillsalladen man inte kan vara utan på jul. 
Till efterrätt hade jag gjort en kladdkaka med saffran som åts med hallon.
 
Ruth hade förvarnat oss om att hon eventuellt inte skulle vilja träffa tomten alls om han kom, och så blev det. Hon sprang rakt in i sovrummet och gömde sig under filten med förevändningen att hon var trött och ville vila! 
Tomten fick nöja sig med en vink i förnstret när han gick. Julklapparna fick grabbarna dela ut och de flesta var faktiskt till henne av någon konstig anledning.......
 
Juldagen var lugn och stilla med en hel del tv och en liten promenad med Ruth i det vackra vädret. Den här julen började trasiga relationer lagas och det känns bra.
 
Ha en fortsatt bra lördag!