Häxan Surtant

Känner du till "Häxan Surtant" som dök upp i tv-rutan för några år sedan?
Om inte, så säger namnet det mesta om hur hon är som person. Just nu känns det som hon och jag är nära släktingar eller åtminstone rätt lika. Jag är allergisk mot en massa prat som inte leder någon vart och kan liksom inte vara tyst när det ska undras och frågas och spekuleras. 
 
Ett skepp behöver en kapten. En kapten som leder och tar ut kursen mot land. Utan kompass, utan segel och utan kapten riskerar skeppet att sjunka. Den duktiga besättningen gör så gott de kan så länge de kan. Tills de inte orkar längre. 
 
Jag tycker att det daltas för mycket!! Och det står jag för. Gränser är till för att tänjas på och testas. Det vet jag med en treåring i huset, tro mig. Men när gränserna blir suddiga och ingen står där och vågar säga ifrån, inte vet vad de ska säga eller ens vad de FÅR säga blir det jobbigt. Alla mår bra av gränser och i livet kommer vi att behöva veta var de går. 
 
Jag kommer att fortsätta vara "Häxan Surtant" ett tag till. Så länge jag orkar. Men bara när det behövs, emellanåt kommer jag vara mig själv! 
 
Sov gott.