Att få vara sig själv

Min hjälte just nu är LaLeh!
 
"De alla gånger man väntat på att dagen ska ta slut men alla orden följer ändå med en hem 
Tror att man kan vänja sig och kanske kan stå ut
Men jag ska aldrig mer titta ner igen
Nej, jag tittar inte ner mer
Jag tittar upp mot himmelen 
Jag ska aldrig ta skit igen
Jag ska bara va mig själv" 
 
Vill bara få va mig själv.
 
Att våga vara sig själv är allt annat än lätt, tycker du inte? Jag under det senaste året på mitt jobb som lärare lärt mig så mycket som jag kommer att ta med mig. Jag har mött elever som fått en speciell plats i mitt hjärta. Jag har lärt mig att det är okej att vara sig själv. Att låta de egenskaper man har komma fram och vara stolt över dem. Att vara lärare och jobba med de elever som är inne på sina sista år i skolan och snart ska vidare, ut i livet är speciellt. Jag grät floder när EPA- och skoter- killarna gav mig blommor och present. När tjejen från ett annat land och allt annat än lätta hemförhållanden klarat alla målen och vacker som en dag med lockar i håret och vit klänning kramar om mig. 
När jag kramar om killen från Syrien som korsat haven i en båt och kommit hit till oss, utan sin familj. Som funnit styrkan och hoppet i musiken. Som rappar om livet på svenska.
 
Jag fick till och med några rader i sången eleverna skrivit till lärarna som fick mig att skratta igenkännande i kyrkbänken. 
Fina ni. Måtte ni alltid våga vara er själva.
 
 
Sedan hade vi "Teambuildingdag" mina kollegor och jag. En av övningarna gick ut på att ge komplimanger till varandra och jag blev kallsvettig bara av tanken på att stå i en lång rad och säga något snällt till alla tolv! Och Vad skulle de säga om mig!?
 
För andra gången den här veckan fylldes mina ögon av tårar men den här gången av uppskattning och glädje. Mina kollegor sa så många fina saker om mig som jag aldrig kommer att glömma och det var inte ett dugg svårt att komma på vad jag skulle säga till dem. De är ju bara bäst!
 
 
 
Så kom lördagen och det var dags för nya tårar. Livet är verkligen konstigt. För vissa betyder människor eller platser ingenting. Ord och handlingar har ingen mening. Allt som varit är glömt. Dörrar stängs och avsked tas. 
 
Ta hand om varandra och kom ihåg att våga vara dig själv.