I det nya

Så är vi inne på den andra veckan här i Uppsala. Ruth har börjat ny förskola och trivs väldigt bra. Lokalerna är helt nya liksom alla saker. Det finns ett ljusrum, en teaterscen, en liten affär, ett bibliotek och en supermysig gård med skogen som en naturlig del där de kan leka och utforska saker. Fröknarna är många och olika tar emot henne på morgonen, men hon är jätte duktig!
Eftersom C åker tidigt till sitt jobb är det alltid jag som lämnar och han försöker hämta. Det tar tjugo minuter för mig att komma till mitt jobb och det är helt okej, man hinner samla tankarna och bara koncentrera sig på musiken på radion och trafiken runt omkring. 
 
Jag jobbar i en liten undervisningsgrupp och har en assistent med stor erfarenhet med mig hela tiden. Hon skojar och busar på ett sätt som bara vissa människor kan och vi skrattar mycket. Skolan är stor och eleverna många, men flera av problemen som jag mött förut är samma här. Brist på vikarier, hög arbetsbelastning, minskade resurser, bara för att nämna några. Det som känns positivt är att vi har två kvinnliga rektorer som vill att det ska fungera och lyssnar på oss, bryr sig om oss på ett uppriktigt sätt. Jag trivs jätte bra! 
 
Frans började skolan och kom hem glad som en sol första dagen. "Gissa hur många kompisar jag fick mamma!" I dag kom han inte hem förrän vid fem för att han följt en Emil hem efter skolan, och de hade haft det jätte kul. Om det känns underbart?! Gissa......
 
Vi har fått till det ganska bra i huset. Många av farmors saker är fortfarande kvar men vi packar upp och ställer in i rask takt. Det känns helt okej att när man behöver en byrå från Ikea så är det bara att åka dit och köpa en! 
Området är verkligen fint med både äldre och helt nybyggda hus på samma gata. Vi har ett eget äppelträd och i söndags plockade barnen äpplen från det som sedan användes i en äppelpaj. Bara en sån sak.
 
 
Kvällarna är ljumma och vi har njutit mycket på vår balkong. Närmsta granne byggde nytt förra året och har till och med en pool att plaska runt i.
 
 
Mitt emot oss finns ett äldre hus mer likt vårt.
 
 
Och ett ännu nyare mitt emot. Här finns många barn i olika åldrar, vilket känns jätte kul.
 
 
Här är äppelträdet! 
 
Nu vet ni lite mer om hur vi har det. Ha det fint alla!